زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

علی بن حسین حیاتی اصفهانی





علی بن حسین حیاتی اصفهانی، از هنرمندان معاصر اصفهان بوده است.


۱ - معرفی اجمالی



استاد علی حیاتی فرزند حسین، از هنرمندان معاصر اصفهان بوده است. وی در سال ۱۳۰۴ش در اصفهان به دنیا آمد.

۲ - آموزش گچبری و آئینه‌کاری



تحصیلات ابتدائی را در مدرسه قدسیّه طی کرد. سپس نزد نیای مادری خود استاد اسماعیلِ نجف، گچبری، مقرنس کاری و آئینه‌کاری آموخت و به همراه پدربزرگ به همدان رفت و در مرمّت گچبری و آئینه کاری بقعه باباطاهر شرکت جُست.
او در تعمیر گچبری و آئینه‌کاری کاخ چهلستون، کاخ عالی قاپو، مسجد جامع و بسیاری از بناهای تاریخی مهارت خود را نشان داد و مورد تحسین اساتید فن و مقامات مربوطه قرار گرفت.

۳ - تعمیرات حرم حضرت معصومه



وی سپس به همکاری با اداره باستان شناسی اصفهان پرداخت و از طرف آن اداره به قم رفت و کار مرمّت، تعمیر و استحکام بخشی آئینه کاری‌های ایوان و داخل حرم حضرت معصومه (سلام‌اللّه‌علیها) را به انجام رساند. او چند سال در تهران به کارهای ساختمانی و گچبری مشغول بود سپس به اصفهان بازگشت و به استخدام شهرداری اصفهان درآمد و در کنار آن به کار در زمینه گچبری، مقرنس کاری، آئینه کاری و طراحی ادامه داد.
استاد حیاتی ۲ سال در آلمان به معرفی هنر ایرانی مشغول بود و پس از ۲۵ سال فعالیت در سال ۱۳۶۷ش از کار در شهرداری بازنشسته شد.

۴ - وفات



او سرانجام در روز ۳۱ شهریور ۱۳۸۴ پس از مدتی بیماری دار فانی را وداع گفت و در قطعه نام آوران واقع در قبرستان باغ رضوان در اصفهان به خاک سپرده شد.
[۱] گلشن نام آوران، ص۱۸۰-۱۸۵.


۵ - پانویس


 
۱. گلشن نام آوران، ص۱۸۰-۱۸۵.


۶ - منبع



مهدوی، سیدمصلح‌الدین، اعلام اصفهان، ج۴، ص۴۹۹.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.